Takkebrev fra Operasjon Dagsverk

OD

Like muligheter for alle

Sør-Afrika er et land med mye urettferdighet.

Det er et av landene med størst forskjell på fattig og rik i hele verden. Her er det noen få som har masse penger, og mange som har veldig lite.

I Sør-Afrika blir noen få født med fordeler, mens resten må kjempe dobbelt så hardt for å lykkes i livet. Det er urettferdig, og fører til at ambisiøse ungdommer ikke får vist potensialet de har på innsiden.

I år skal tusenvis av unge sør-afrikanere få opplæring i demokrati og rettigheter med hjelp av penger samlet inn av norsk ungdom fra Lambertseter skole og andre skoler. Ungdommene i Sør-Afrika skal kjenne på at det er trygt å ytre seg, og at deres stemme faktisk kan føre til forandring. Ungdom skal ta en aktiv rolle i samfunnet og stille krav til politikere. Bli sett. På denne måten skal unge mennesker ta styring, og jobbe for at samfunnet blir mer rettferdig. For det er ikke hudfargen din, eller størrelsen på lommeboka til foreldrene dine som skal bestemme hvordan livet ditt skal se ut. Alle fortjener en sjanse. Vi er alle bra nok, og ingen kan fortelle oss hva vi ikke kan få til. Vi er unge og lovende, og vi har tenkt til å vise verden at vi kan knuse gamle mønstre og endre fremtiden!

Unge fortjener tilgang på sunne fritidstilbud og bedre muligheter til å bli sett. Ungdom skal være med på å bygge et mer rettferdig Sør-Afrika fra bunnen.

Prosjektet skal gjennomføres av KFUK-KFUM Global i flere regioner i Sør-Afrika.