Vikinglandsby

Etter oppsummering av elevenes  forkunnskaper så de filmer, leste faktabøker, hadde bokkino forestillinger i skolens mediatek og de besøkte vikingmuseet med 3d- film.

Samarbeidet om å lage vikingbyen startet med bygging av et langskip. I nærområdet hentet elevene tørre tistler, blader og annet de fant på utsiden av skolegården for å få det til.  Elevene innhentet faktakunnskap om mål på skipet, hvor mange det var plass til, hvor vikingene sov på lange turer, egenskapene til skipet, og treslaget de benyttet. Da elevene bygget langhus, gjerder, og annet, leste de i faktabøker og benyttet Google. Elevene plukket mose, hentet steiner, kvister, blader, lyng og singel i nærområdet.

For å vite hvordan vikingene levde, hva de spiste og hvordan de gikk kledd, leste elevene, diskutere seg imellom og fant likheter og forskjeller i levemåten da og nå.

Resultatet ble en meget fin vikingslandsby og mye kunnskap om vikingtiden!