Hovedseksjon

IKT

Digitale ferdigheter er en av de fem grunnleggende ferdighetene.

Digitale ferdigheter vil si å kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser hensiktsmessig og forsvarlig for å løse praktiske oppgaver, innhente og behandle informasjon, skape digitale produkter og kommunisere.

Digitale ferdigheter innebærer også å utvikle digital dømmekraft gjennom å tilegne seg kunnskap og gode strategier for nettbruk. Digitale ferdigheter er en viktig forutsetning for videre læring og for aktiv deltakelse i et arbeidsliv og et samfunn i stadig endring.

Læringsteknologi kan tas i bruk i undervisning og læring i alle fag for å styrke elevenes læring og utvikling i tråd med kompetansemålene i læreplanen. I tillegg kan læringsteknologi styrke utviklingen av grunnleggende ferdigheter, og da i særlig grad de digitale ferdighetene.

Elevenes læring som mål

Bruk av læringsteknologi i Osloskolen alltid skal ha elevenes læring som mål. Læringsteknologi kan, om den brukes rett, gi bedre tilpasset opplæring, økt motivasjon for læring og dermed også bidra til at flere elever kan fullføre og bestå videregående opplæring. Læringsteknologi skal ikke anses som et IKT-prosjekt, men det skal inngå i det ordinære arbeidet med skoleutvikling og ses i sammenheng med de overordnede målene for Osloskolen.

På Lambertseter har elevene på 1.-7.trinn hvert sitt læringsbrett. Elevene på 8.-10.trinn har egne PC'er. Det er mulig for elevene å kjøpe sitt nettbrett/sin PC når de slutter etter 7./ 10.trinn.

Osloprøver

På mellomtrinnet gjennomføres det Osloprøver i lesing/norsk på 6. trinn og i digital kompetanse 7. trinn. Osloprøvene er laget av ulike fagmiljø og det utvikles en ny prøve hvert år. Osloprøvene er læringsstøttene prøver som skal brukes som et verktøy i evalueringen av elevenes ferdigheter og skal inngå i prøveregimet til skolen.

Statlige kartleggingsprøver på småskoletrinnet

Elevene i Osloskolen gjennomfører kartleggingsprøver i leseferdighet og tallforståelse og regneferdighet på 1., 2. og 3. trinn. Elevene på 3. trinn har også en prøve i lesing på engelsk. Fra våren 2013 skal elevene på 4. trinn gjennomføre kartleggingsprøve i digitale ferdigheter. Kartleggingsprøvene utvikles og distribueres av Utdanningsdirektoratet. Alle prøvene er obligatoriske for elevene i Oslo.

Kartleggingsprøvene benyttes av skolen til å finne frem til elever som trenger ekstra hjelp i løpet av de første skoleårene. De fleste elevene vil få til oppgavene, og mange vil oppleve at prøven er lett. Prøven gir derfor lite informasjon om elever med høye ferdigheter.

Her skiller kartleggingsprøvene seg fra Oslo- og nasjonale prøver som gir informasjon om elever på alle mestringsnivåer. Alle elevene skal ta kartleggingsprøvene. Dersom en elev er borte på prøvedagen skal han/hun få mulighet til å ta prøven senere. Det er egne fritaksregler for kartleggingsprøver. Selv om en elev oppfyller vilkårene for fritak kan de foresatte likevel avgjøre at eleven skal ta prøven. Eleven og foreldrene skal få tilbakemelding på resultatene fra prøvene etter at de er gjennomførte.

Digitale ferdigheter 4. trinn elektronisk 1. mars - 30. april.