Nytt om massetesting

koronavirus

Nytt om massetesting:

• Barnetrinnet: Vi regner med at tester og rutiner sendes til aktuelle skoler i løpet av denne uken, og kommer tilbake med mer informasjon.
  • Til foresatte: Informasjon til foresatte om massetesting finnes nå på engelsk.
  • Smittesporing: Vi har lagt ut informasjon om at nå som ungdomsskoler, videregående og voksenopplæring innfører massetesting skal ikke det ikke lenger gjennomføres smittesporing av elever og deltakere som deltar i massetestingen i skolesammenheng. Det er smitteteamet som tar kontakt med elever/foresatte med positiv PCR-test, og de må selv varsle hustandsmedlemmer og andre nære. Vi har også oppdatert informasjon om personvern ved testing i klasserommet.
  • Voksenopplæring: Nå kan også deltakere på voksenopplæringen slippe smittekarantene hvis de deltar i massetestingen. Siden voksenopplæring innfører massetesting, skal det heller ikke lenger gjennomføres smittesporing av deltakere.
  • Oppdatert brukerveiledning og film for ungdomstrinnet: Vi har lagt ut oppdatert bruksanvisning og filmfor testene dere bruker på ungdomstrinnet.
  • Søppelhåndtering: Søppel etter testing skal håndteres som vanlig med kildesortering. Det som ikke er papir er restavfall.
  • Mange foreldre har spørsmål om den økende smitten og konsekvensene for barn og unge. FHI har nylig oppsummert kunnskapen de har om barn og smitte: Les mer om smitte blant barn og unge på udir.no.